vrijdag 23 september 2016

Muts 5: gebreide 'mis-muts' (gratis patroon)

Soms gaat er iets mis maar is het resultaat eigenlijk nog leuker dan het oorspronkelijke plan.
Ik kocht namelijk laatst bij de kringloop een boek van meer dan 30 jaar oud met allerhande breisteken. Er stond ook een patroontje in dat me heel geschikt leek voor een muts. Dus ik aan het breien... maar oeps. Mijn werkje zag er niet uit zoals op het plaatje... verre van zelfs ;-) Maar toen ik het nog eens beter bekeek vond ik de per ongeluk gebreide 'golfjes' eigenlijk wel leuk.
Ik herleide wat ik (fout) had gedaan en schreef het op. En tadaa: hierbij het patroon van mijn mis-muts ;-)
Studio Mojo, muts, kindermuts, kinder, meisjesmuts, breien, Gemaakt/ DIY, kindermuts, gratis patroon, Phildar Partner 6,

 
Dit heb je nodig:
  • Phildar partner 6 in de kleuren marine, ecru, poudre en chataigne (elk 1 bol)
  • Rondbreinaald 7mm  40 cm
  • Pomponmaker van 9 cm of een stukje karton
  • Stopnaald om de draadjes weg te werken 

Zo maak je de muts (voor een meisje van 2-4 jaar of hoofdomtrek 51-53):
  • Zet 72 steken op met poudre
  • Brei 7 toeren in boordsteek (2 recht, 2 averecht). Keer hierbij niet, zoals je op gewone naalden zou doen, maar brei gewoon door

Brei nu op de volgende manier het patroon:
  • Toer 1 en 2 met marine: alle steken recht
  • Toer 3 met ecru: 1r, *3 steken afhalen zonder te breien, 3r*, herhaal *tot* tot laatste 5 steken, 3 steken afhalen zonder te breien, 2r
  • Toer 4 met ecru: 2r, *1 afhalen zonder te breien, 5r*, herhaal *tot* tot laatste 4 steken, 1 steek afhalen zonder te breien, 3r
  • Toer 5 en 6 met ecru: alle steken recht
  • Toer 7 met marine: 1 steek afhalen zonder te breien, *3r, 3 steken afhalen zonder te breien*, herhaal *tot* tot laatste 4 steken, 3 steken afhalen zonder te breien, 1r
  • Toer 8 met marine: *5r, 1 steek afhalen zonder te breien*, herhaal *tot* tot het einde van de toer
  • Toer 9 en 10 met marine: alle steken recht
  • Toer 11 met ecru: als toer 7 
  • Toer 12 met ecru: als toer 8
  • Toer 13 en 14 met ecru: alle steken recht
  • Toer 15 met marine: als toer 3
  • Toer 16 met marine: als toer 4
  • Toer 17 en 18 met marine: alle steken recht
  • Toer 19 met ecru: als toer 3 
  • Toer 20 met ecru: als toer 4
  • Toer 21 en 22 met ecru: alle steken recht
  • Toer 23 met poudre: als toer 7
  • Toer 24 met poudre: als toer 8
  • Toer 25 t/m 30 met poudre: alle steken recht
  • Toer 31: Brei steeds 2 steken samen. Je hebt nu 36 steken
  • Toer 32: brei alle steken recht
  • Toer 33: brei steeds 2 steken samen. Je hebt nu 18 steken
  • Toer 34: brei alle steken recht
  • Knip de draad af op 20 cm. Rijg de draad door de steken van de bovenste toer en trek aan.
  • Maak met de kleur chataigne een pompon, naai deze vast en werk de losse draadjes weg.


    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten