maandag 19 september 2016

Muts 3: gebreide meisjes muts met fantasiepatroontje (gratis patroon)

Na de spikkeltjes jongensmuts wilde ik een meisjesmuts maken met een minder geometrisch patroon. Maar zomaar een patroon verzinnen bleek nog best ingewikkeld. Totdat ik het printje van mijn favoriete rok nog eens beter bekeek… bingo!

Kennen jullie stitchfiddle? Het is een hele handig site waarmee je heel gemakkelijk een foto of plaatje omtovert in een borduurpatroon. Ik gebruikte het al vaak, bijvoorbeeld voor de batman pannenlap. Ik maakte een foto van het printje van mijn rok, poetste de foto wat op, liet stitchfiddle erop los, nog een beetje poetsen... en voila! 
Studio Mojo, gebreide muts, kindermuts, kinder, muts, gratis patroon, Phildar Partner 6, breien, Gemaakt/ DIY,
  
Dit heb je nodig:
Phildar partner 6 in de kleuren ecru, poudre en soufre (elk 1 bol)
Rondbreinaald 7mm en lengte 40 cm
Pomponmaker van 9 cm of een stukje karton
Stopnaald om de draadjes weg te werken


Zo maak je de muts (voor een meisje van 2-4 jaar of hoofdomtrek 51-53):
  • Zet 72 steken op
  • Toer 1 t/m 7: brei in boordsteek (2 recht, 2 averecht). Keer hierbij niet, zoals je op gewone naalden zou doen, maar brei gewoon door
  • Toer 8 t/m 27: Brei het patroon. Omdat je rondbreit brei je alle steken recht. Begin rechts onderaan in het patroon en brei de witte vakjes met wit en de zwarte vakjes met geel. Als je alle steken van de toer hebt gebreid start je met de toer erboven en leest het patroon weer van rechts naar links. 
  • Toer 28 t/m 36: brei in ecru. 
  • Toer 37: brei steeds 2 steken samen. Je hebt nu 36 steken
  • Toer 38: brei alle steken recht
  • Toer 39: brei steeds 2 steken samen. Je hebt nu 18 steken
  • Toer 40: hecht af 
  • Knip de draad af op 20 cm. Rijg de draad door de steken van de bovenste toer en trek aan. 
  • Maak een pompon, naai deze vast en werk de losse draadjes weg.
En dit is de foto van het printje van mijn rok ;-)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten