vrijdag 16 september 2016

Muts 1: stoere gehaakte babymuts met kabels (gratis patroon)

De eerste muts in de mutsweek is een babymutsje. Ik haakte het van Merionowol waardoor het heerlijk zacht en soepel, maar ook lekker warm is. Eens zien welke stoere baby (moeder) ik hier blij mee kan maken!  

Studio Mojo, muts, haken, babymutsje, rico Essentials merino, gratis patroon, kabels haken

Dit heb je nodig:
80 gr Rico Essentials merino extra fine in kleur 06 dusty pink
Haaknaald 8
Pomponmaker van 5 cm of een stukje karton
Stopnaald om de pompon vast te naaien en de draadjes weg te werken

Hoe maak je de muts:
Ik haakte de gehele muts met een dubbele draad. De boord en basis van de muts haakte ik op dezelfde manier als de reliëfmuts die ik eerder maakte. Als zaken onduidelijk zijn kun je dus ook even terugkijken naar dit gratis patroon.

Afkortingen:
v: vaste 
l: losse
hv: halve vast
st: stokje 
rlfV: reliëfstokje voor
rlfA: reliëfstokje achter
Zie voor een uitleg van reliëfstokjes HIER

Haak 7 lossen
Toer 1: Sla de eerste losse over en haak in de volgende 6 lossen elk een halve vasten
Toer 2: Keer (zonder keerlosse te haken) en haak in de achterste lussen elk een hv (6)
Herhaal toer 2 totdat je lapje 41 cm lang is. Dit is de maat voor een baby van ongeveer een half jaar. Als je een grotere maat wilt, haak dan door totdat je de gewenste maat bereikt hebt.
Vouw je lapje dubbel en haak de korte kanten met 6 hv aan elkaar. Dit is de boord van je muts.

Toer 1: 2l, haak bovenin elke ribbel van de boord een stokje. Bij mij waren dat 34st, maar als dit er meer of minder zijn, dan maakt dat ook niet uit. Een even aantal is wel handig. Eindig met een hv bovenin de 2 lossen van het begin van de toer.
Toer 2: 2 lossen, *1 rlfV, 1rlfA*, herhaal *tot* tot het einde van de toer en eindig met een hv  
Toer 3 t/m 8: als toer 2. Zorg er hierbij voor dat de rlfV en rlfA boven elkaar komen.
Toer 9: 2l, 1rlfV, *sla het rlfA over, 1 rlfV*, herhaal *tot* tot het einde van de toer en eindig met een hv
Toer 10: 2l, 1rlfV, *sla 1rlfV over, 1rlfV*, herhaal *tot* tot het einde van de toer en eindig met een hv
Hecht af met een lange draad 
Rijg de draad door de steken van de bovenste toer en trek aan. 
Maak een pompon, naai deze vast en werk de losse draadjes weg.

En het mutsen kan beginnen! ;-)

21 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het delen van het patroon. Erg leuk om deze te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je berichtje en leuk te horen dat het patroon in de smaak valt! Groetjes, Saskia

      Verwijderen
    2. beste, ik kan jammer genoeg niet haken of breien, is er ook een mogelijkheid tot kopen?
      mijn email is natalie.timmermans@stadtongeren.be
      mvg natalie

      Verwijderen
  2. Dank je wel voor het patroon heb alleen een vraagje als je verder gaat na het boord doe je dan in alle steken een stokje ik bedoel in voorste en achterste ribbel of alleen de voorste ribbel? Ik heb alleen de voorste gedaan maar dan krijg je zulke grote gaten in de eerste toer na de stokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ineke,
      Ik heb alleen in de voorste ribbels gehaakt. Het helpt als je iets dieper/lager in de ribbel insteekt (het moet een beetje moeilijk gaan). Zo wordt de aansluiting met de boord iets strakker en de gaatjes als het goed is kleiner. Ik hoop dat het lukt! Laat het me weten als je nog vragen hebt! Groetjes, Saskia

      Verwijderen
  3. Ook ik ben aan het mutsen gegaan
    Heerlijk patroon
    Weer lekker wat geleerd
    Thanks

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kan ik dit patroon gebruiken voor leeftijd 10 maanden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard! Maar baby's groeien snel dus het is wel verstandig het patroon iets te vergroten. Niets vervelender dan een te strakke muts! Vergroten voor een baby van 10 maanden doe je als volgt:
      - Maak de boord 43 cm lang ipv 41cm. Als het je eigen kleintje is kun je zelfs even passen of dit een goede maat is.
      - Je haakt dan ook meer stokjes: waarschijnlijk zo'n 38 in plaats van 34
      - En in de hoogte haak je ook 2 toeren meer: dus toer 3 t/m 10 zoals de 2e toer. Daarna minder je en maak je de muts af zoals in het patroon.
      Ik hoop dat je er zo uitkomt. Laat het me weten als het niet lukt of als je nog vragen hebt!! Veel plezier!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  5. Graag zou ik dit mutsje maken voor mijn dochter van 6, hoe kan ik het patroon aanpassen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard! Je verlengd hiervoor de boord tot waarschijnlijk zo'n 50cm. Ik zou even passen of dit een goede maat voor haar is (sluitend om het hoofd maar ook niet te strak). Anders kun je de boord nog iets korter/ langer maken. Als je de boord gesloten hebt haak je in iedere ribbel een stokje. Het aantal zal zeker meer worden dan in het patroon. Hoeveel precies maakt niet uit, maar het is wel handig om te zorgen dat het een even aantal is.
      Ook in de hoogte haak je meer toeren. Je hebt je model bij de hand ;-) dus pas even hoe hoog de muts moet worden. Daarna minder je en maak je de muts af zoals in het patroon.
      Ik hoop dat je er zo uitkomt. Laat het me weten als je nog vragen hebt. Veel plezier!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  6. Wat een leuke muts!
    Ik zou hem graag maken voor mijn kleinzoon van bijna 6 weken. Voor welke maat is dit patroon?
    Groetjes,
    Yolande

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit patroon is voor een baby van ongeveer 6 maanden. Voor een kleintje van 6 weken (van harte gefeliciteerd trouwens!!) zou ik de muts iets verkleinen. De hoofdomtrek van deze kleintjes verschilt wel heel erg, dus als je kans ziet om te meten dan is dat handig. Anders zou ik uitgaan van een hoofdomtrek van ongeveer 34cm en een boord van ongeveer 31 cm haken. Als ik het model niet bij de hand heb, gebruik ik wel eens een ballon (opblazen tot een omtrek van 34cm) om ook de hoogte van de muts passend te krijgen.
    Heel veel plezier met maken, met geven en met je kleinzoon uiteraard!
    Groetjes,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben wel 10x opnieuw begonnen met de boord, maar het lukt me maar niet.. ik zie niet waar ik moet insteken en krijg de halve vaste niet. Heb je de gouden tip? Met gewoon vasten kan niet want dan krijg ik hele grote gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi hoi. Wat vervelend! Misschien helpt dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=wWhbhSHxjKE Het is een andere muts en in het engels, maar de boord is wel op dezelfde manier gemaakt als het babymutsje. Hopelijk helpt het! Laat het me anders weten, dan verzin in gewoon nog wat anders ;-)
    Groetjes,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke muts. Momenteel volop bezig met de boord voor ons bijna 1 jarig meisje:-) (nog wat zoeken hoe groot ik deze moet maken) enkel een vraag (misschien dom dat ik het vraag hoor) maar wanneer de boord volledig is afgewerkt en aan elkaar gemaakt moet je dan de draad eerst los knippen of kan je gewoon weer verder doen met het vormen van de muts?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moet je bij die reliëfstokjes V/N, na elk reliefstokje een gewoon stokje haken?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Moet je voor de 1ste rij stokjes maken in elke ribbel (even of oneven) of enkel in de achterste ribbel
    Het insteekgat is zo moeilijk te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nu heb ik de muts gemaakt voor onze 2 jarige peuter. Echt super leuk geworden! Alleen te breed gemaakt. Kan ik hier nog wat aan veranderen? Ben nog niet zo ervaren haakster ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi. Ik wil je leuke muts gaan haken. Jij zegt ik haak met dubbele draad. Maar is de wol dan al geschikt voor haaknaald nr 8 als je hem enkel zou haken?

    BeantwoordenVerwijderen