dinsdag 7 maart 2017

Gehaakt dekentje met stoere structuur en franjes (gratis patroon)

Ik heb een nieuwe favoriete haaksteek gevonden: vasten paarsgewijs! Het is een simpele steek maar zorgt voor een super mooie en stoere structuur. Ik maakte er een dekentje mee, maar volgende winter ga ik ook zeker een sjaal of col met deze steek maken. Het dekentje is perfect als babydeken maar ook heerlijk voor warme voeten op de bank ;-) Mijn deken is 78cm bij 112cm maar dit kun je uiteraard aanpassen aan jouw wens. Veel plezier weer!
babydeken, babykamer accessoire, Gehaakt, Gehaakt/ crochet, vasten paarsgewijs, Gratis patronen, handwerken, Julia haakgaren, Studio Mojo,  Zeeman,
Wat heb je nodig:
- 6 bollen Julia wol van de Zeeman in de kleur crème
- Haaknaald nr 7
- Kartonnetje van 18 cm breed om de franjes te maken
- Schaar
- Stopnaald om de draadjes weg te werken
- Eventueel een leren label. Ik bestelde de mijne bij mez11.nl
 
babydeken, babykamer accessoire, Gehaakt, Gehaakt/ crochet, vasten paarsgewijs, Gratis patronen, handwerken, Julia haakgaren, Studio Mojo,  Zeeman, Zo maak je het dekentje
Haak 101 lossen
Haak een vaste in de 2e losse van de naald. Steek de naald nogmaals in de 2e losse, haal een lus op, steek de naald in de 3e losse, haal een lus op (je hebt nu 3 lussen op je naald), haal de draad door de 3 lussen.
Steek de naald nogmaals in de 3e losse, haal een lus op, steek de naald in de 4e losse, haal een lus op, haal de draad door alle lussen.
Haak op dezelfde manier door tot het einde van de toer: dus de 4e en 5e samen haken, de 5e en 6e samenhaken, 6e en 7e samen haken, etc.
Eindig met een keerlosse, keer en herhaal bovenstaande toer. Vergeet de vaste aan het begin van de toer niet! 

Kortom: je gebruikt dus de haaksteek die je normaal gebruikt om te minderen: 2 vasten samen haken. Maar doordat je nu steeds start in de reeds gehaakte steek behoud je hetzelfde aantal steken. Tel anders af en toe even voor de zekerheid, het moeten er 100 zijn ;-)
 
Zorg dat je wat garen overhoudt om de franjes te maken. Om op een snelle manier touwtjes van dezelfde lengte te maken wikkel je de wol heel veel keer om het kartonnetje. Haal de wikkel van het kartonnetje en knip aan de boven- en onderkant door. Gebruik 2 draadjes voor 1 franje en maak deze met een tussenruimte van zo'n 3 cm aan de zijkanten van het deken.

babydeken, babykamer accessoire, Gehaakt, Gehaakt/ crochet, vasten paarsgewijs, Gratis patronen, handwerken, Julia haakgaren, Studio Mojo,  Zeeman,


babydeken, babykamer accessoire, Gehaakt, Gehaakt/ crochet, vasten paarsgewijs, Gratis patronen, handwerken, Julia haakgaren, Studio Mojo,  Zeeman,


69 opmerkingen:

  1. Gewoon echt supermooi! Ik ga een tochtje naar de Zeeman plannen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig dekentje met een stoere uitstraling. Het ziet er ingewikkelder uit, dan het in werkelijkheid is. Bedankt voor weer een gaaf haakidee.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel leuk idee!! Deze steek ga ik zeker eens proberen! Mooie deken, een evergreen die overal bij past.
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor alle lieve woorden, dames! Zo leuk om te ontvangen en te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er geweldig uit! Ga ik ook proberen! Thx☺

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik altijd zo leuk om te horen!!! Dank voor je bericht! En veel haak-plezier!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
    2. Hoi hoi ik wil heel graag deze woondeken maken maar dan in blokjes heb namelijk 3 kleuren ik ben een beginnende Haakster is deze patroon wat voor mij dan ?

      Verwijderen
    3. Jazeker! Ik heb inmiddels al meerdere beginnend haaksters gehoord die dit dekentje makkelijk te maken vonden. Gaat je dus vast ook lukken! En je kunt heel makkelijk van kleur wisselen door de keerlosse in de nieuwe kleur te haken en dan de nieuwe toer te starten. Heel veel plezier en laat me weten als je nog vragen hebt!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
    4. ik zocht al een poosje naar een steek voor een lekker vest heb inmiddels een proeflapje gemaakt en het is goed te doen

      Verwijderen
    5. Hoi Diny,
      Dat klinkt heel goed! Ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien! Stuur je een foto als het af is?!
      Groeten,
      Saskia

      Verwijderen
  6. Ben druk bezig in hetzelfde garen het dekentje aan het breien.
    Plezant werk en een mooi resultaat met het garen.
    bedankt voor het patroontje
    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk om te horen! Veel dank voor je bericht en nog veel maak-plezier!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  7. Super leuk dekentje, ik haak nog niet zo lang, en dit is heel makkelijk :) Leuk om als kraamkado voor een vriendin van mij.
    Bedankt voor het delen! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super leuk zo'n persoonlijk kado! Veel plezier met maken en geven!

      Verwijderen
  8. Ik maak deze volgende week!
    Echt SUPERMOOI!!!
    Die maak ik voor een vriendin,... geslacht baby ken ik niet,... een idee hoe ik in twee kleurtjes kan werken? Fransjes zal ik er niet omheen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super leuk om te horen!! Dank! En het patroon leent zich heel goed om bv strepen te haken. Of wat ik ook altijd mooi vind: 2/3 van 1 kleur en 1/3 van een andere kleur. Of een andere variant is met 4 (of meerdere) kleurvlakken schuin boven elkaar, maar dat geeft misschien wel wat uitdagingen bij de kleurwissels. Of een basic-deken met een mooie gekleurde rand. Of in dit mondriaan-jaar wat mooie mondriaanstrepen ....of maak ik de keuze nu te moeilijk? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Het gekleurde randje lijkt me wel leuk,
      Maar ik ben geen superervaren haakster,... 😃

      Verwijderen
    3. Een rand van vasten rondom is het makkelijkste (1 of meerder toeren) en geeft een mooi effect. En misschien is het een geruststelling door te vertellen dat ook mijn haaksel nog meer dan eens tot stand komen door trail and error hoor ;-) Maar dat is juist het fijne aan haken: uithalen en opnieuw beginnen is altijd een optie. Het lukt je vast
      Groetjes,
      Saskia!

      Verwijderen
    4. Hoi Saskia,
      Ik ben druk bezig met mijn eerste deken. Voor het eerst houd ik een haaknaald vast en gaat best goed al zeg ik het zelf.
      Nu wil ik geen franjes, maar een rand van vasten rondom lijkt mij wel mooi.

      Hoe moet ik dat doen?
      Moet je dan rondom haken of kant voor kant?
      En hoe krijg je dan mooie hoekjes?

      Graag hoor ik van je
      Gr Mijke

      Verwijderen
    5. Hoi Mijke,
      Wat tof dat je met haken begonnen bent! Maar pas op hoor: het is verslavend ;-)
      Leuk dat je het dekentje aan het maken bent! Om een rand te haken kun je in één keer rondom haken (bv met vasten). Op de hoeken haak je 3 steken in de hoeksteek zodat de bocht niet om gaat krullen.
      En het fijne van haken is dat je makkelijk iets uit kunt halen. Je kunt dus nog proberen wat het effect is van verschillende steken of het aantal toeren.
      Veel plezier en laat het me weten als je nog vragen hebt!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  10. Dank je wel voor het leuke patroon.
    Een vraag: eerst heb ik een gedeelte gehaakt met haaknaald 7. Dan kom ik met 101 (100na de eerste toer) nauwelijks aan de 90cm. Met haaknaald 8, ik haak niet strak, bereik ik bijna 1.00m. Hoe kan het dat jij met dit aantal toch op 112cm komt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmm... ik heb mijn dekentje nog eens nageteld en gemeten maar kom echt op dit aantal en deze afmeting. En ik dacht altijd dat ik redelijk gemiddeld haakte (niet heel strak en ook niet los) maar misschien haak ik dan toch vrij los. Ik kan het verschil anders niet verklaren. Misschien is het idd een idee om met naalden 8 te haken en bv met 120 lossen te beginnen? Wel iets meer werk maar dan kom je hopelijk wel op de goede afmetingen. Idee?

      Verwijderen
    2. M'n reactie op jounantwoord is niet aangekomen zie ik. Schrijf ik 'm gewoon nog een keer :)
      Wat aardig dat je alles nog een keer hebt nageteld. De kleine (lees strakke)deken is klaar. Nu opnieuw begonnen en voor m'n gevoel valt de draad steeds van de naald zo los haak ik nu maar nu kom ik wel aan een grotere afmeting en komt het patroon mooier uit.
      Het is en blijft een prachtig patroon! Veel positieve reacties in m'n omgeving!

      Verwijderen
    3. Hoi Janneke, leuk dat je nog een berichtje terugschrijft en super om te horen dat het patroon zo in de smaak valt! Heel tof!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  11. Wat een superleuk deken! Ik vroeg mij af of er ook een patroon is van dat schattige konijntje:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! En de kids gebruiken het hier ook echt met heel veel plezier op de zondagochtend voor de tv!
      De knuffel is ook een van mijn verzinsels en maaksels. Ik wilde er nog kleertjes bij naaien maar ik verzin steeds andere projectjes ;-) Goed dat je me erop wijst! Ik zal het patroon binnenkort eens uitschrijven. Dan vind je het hier terug op de blog.

      Verwijderen
  12. Vraagje ik ben met die patroontje bezig en heb 101 lossen gehaakt met nld 5 2de toer nld 4.5 en ben nou bij mijn 3de toer maar het word een halve circel hoe kan dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je het aantal steken geteld? Misschien heb je per ongeluk toch geminderd? Het moeten er 100 zijn. Als je wel het goede aantal steken hebt zou ik gewoon even stug doorgaan. In het begin krult het werk nog maar als je lap groter wordt trekt dat wel weg.
      Veel succes!

      Verwijderen
  13. Hi, ik haak al enig jaren maar kan geen tekst uitleg volgen. Raar maar waar.
    Ik kijk gewoon op een haaktekening en ik kan dan wel een nieuwe haakpatroon leren haken.
    Helaas is uw uitleg in tekst, ik kan het moeilijk begrijpen :-s
    In uw uitleg stond: "Eindig met een keerlosse, keer en herhaal bovenstaande toer. "
    Wat bedoel je daar precies mee?

    Kan je mss een voorbeeldje geven of t anders uitleggen? Please?
    Ik zou je dankbaar zijn want het is een prachtpatroon!

    Greetz
    gwennie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gwennie,
      Super leuk dat je het zo'n mooi patroon vindt. Dank je! En een tekening of schema zeggen soms idd meer dan woorden ;-) Ik heb daarom zojuist een klein haakschema toegevoegd aan bovenstaand bericht. Laat je me even weten of je er zo mee uit de voeten kan?
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  14. Goedendag! Ik ga voor het allereerst haken, dus ik zal nog wat avonden zitten. Dit vind ik wel een prachtig patroon. Ik zou een beddensprei willen maken (200 x 220). Met af een toe een streep in de breedte. Met hoeveel steken moet ik dit dan opzetten? Ik ga naar de Zeeman voor Promo bollen (ik meen 650 m en 300 g). Hoeveel bollen zou ik dan nodig hebben? (ik krijg trouwens hulp van mijn zus, dus ik heb back up, haha!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O jeetje... dat is ook voor mij een ingewikkelde vraag hoor! ;-)
      Ik heb op internet gezocht naar de aangeraden naalddikte voor de promo-wol maar kon dit helaas niet vinden. Maar met de looplengte die je noemt ga ik er vanuit dat naald nr 7 (net als in mijn patroon) een mooi resultaat geeft.
      Ik ga er ook even van uit dat 200cm bedoeld is voor de breedte van je bed en mij lijkt het dan het mooiste om de strepen ook over de breedte van je bed te laten lopen. 112cm (101 lossen) x78cm uit het patroon moet dan worden 200x220. Volg je me nog... ;-) Omgerekend kom ik dan op een start van 181 lossen.
      Voor het aantal bollen kom ik dan op 1.500 gram. Dus 5 bollen Promo van 300 gr.
      Om zeker te weten of je afmetingen gaan kloppen kun je het beste een proeflapje haken. Je start dan bv met 31 lossen (30 voor het lapje en 1 keerlosse) en haakt 10 toeren van het patroon. De breedte van je lapje (dus de 30 steken) x6 moet dan op de gewenste 200cm komen. Klopt dit niet, start dan met iets minder of juist iets meer lossen.
      Heel veel plezier en succes en laat het me weten als je er niet uitkomt (of als het mooi wordt ;-)!
      Ciao,
      Saskia

      Verwijderen
    2. Geweldig! Bedankt voor het meedenken! Ik ga het allemaal proberen en testen en mocht er een eindresultaat komen, dan zal ik je een foto sturen. ;-) Gr Linda

      Verwijderen
  15. Ik vind dit een superleuk patroon maar helaas heeft zeeman niet de kleur die ik wil (okergeel).... heb je tips welk garen ik dan goed kan gebruiken? Wat is het effect als ik ander garen (dat wellicht dunner is) en dunnere naald gebruik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En in okergeel wordt het vast heel erg mooi.
      Bij het kiezen van een ander garen kijk ik altijd met name naar de looplengte in combinatie met het gewicht. Voor de Julia wol is dat 170 meter per 100 gram. De Phildar Looping lijkt me als alternatief heel geschikt of misschien Stylcraft Special Chuncky met een iets kleinere naald of een dubbele draad Stylcraft Special DK. Als je al een kleur in je hoofd hebt, kun je dat ook gewoon leidend laten zijn. Soms is het dan makkelijker om er een dubbele draad van te maken of de naalddikte aan te passen dan de goede combinatie van kleur en looplengte te vinden.
      Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb. Laat het me weten als je nog vragen hebt! En een resultaat vind ik natuurlijk ook altijd super leuk om te zien (via Instrgram bv).
      Groetjes en veel haak-plezier,
      Saskia

      Verwijderen
    2. Het effect van een dunnere naald is dat de structuur van de steek iets minder grof is. Ik heb dezelfde steek bv ook gebruikt bij een etui in katoen met naald 4:
      http://studiomojo.blogspot.nl/2017/04/haken-en-borduren-folklore-etui-gratis.html

      Verwijderen
  16. Mooi door zijn eenvoud !! Mijn dochter is zwanger dus even wachten wat het wordt en dan een kleurtje uitzoeken en haken maar !! Dank je wel voor het mooie patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gefeliciteerd met de komst van je kleinkind en dank voor je reactie en compliment! Veel haakplezier alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi, wauw zo leuk! Ik haak altijd poppen en knuffels, ben sinds kort dekens aan het haken! Een paar vraagjes:
    hoe stop jij al je draden weg? En hoe ga jij verder aan je nieuwe bol wol? Oh en blijft het Julia wol mooi, of gaat het snel pluizen? Ik hoop dat je mijn vragen beantwoordt! Ga zo door je bent een favoriet van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lola,
      Dank je wel! Ik word er helemaal verlegen van! ;-) Super leuk om te horen! Mijn ervaring met de Julia wol is dat hij mooi blijft zolang je hem niet wast. Het dekentje op de foto wordt hier heel veel gebruikt en ziet er nog perfect uit. Een vestje dat ik eerder maakte met de Julia wol was na 3 keer wassen echt niet mooi meer.
      Voor het aanhechten van een nieuwe bol en het wegwerken van draadjes gebruik ik de meest simpele manier: ik start met de nieuwe draad, haak een paar steken, trek beide draden aan en leg er een dubbele knoop in. Als het lukt wissel ik van bol aan de zijkant van het werk. Dat valt het minst op, zeker als je er nog een rand omheen haakt. Als het dekentje klaar is steek ik met een stopnaald alle draadjes weg. Ik zorg wel voor redelijk lange draden, zodat ze er niet snel uitfloepen.
      Nogmaals dank je wel voor je leuke bericht en heel veel plezier met dekentjes haken!
      Als je nog vragen hebt: laat het me weten!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  19. haak je alleen onder het achterste draadje van V-tje of onder het hele V-tje?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoeveel bollen zou ik nodig zijn met de royal van zeeman 100gram 241meter.
    Ik heb de nieuwe oker/mosterd geel gekocht en vind dit een erg geschikte steek voor een deken in die kleur. Ik heb nu 6 bollen in die oker/mosterdgeel en ook 2 grijze en 2 zwarte erbij gedaan. Dus totaal 10 bollen. Leek me wel stoer die kleuren erbij. Ikzou hem gaan haken op naald 6 enkel draads. Zou het genoeg zijn denk je?

    Alvast bedankt sandra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou trouwens een deken voor op de bank willen maken. Ongeveer 120x150cm

      Verwijderen
    2. Hoi Sandra,
      Leuk dat je het deken wilt gaan maken!
      Een andere afmeting kiezen is inderdaad altijd ff rekenen. En met een ander garen en haaknaald is het ook voor mij een puzzel hoor ;-) Maar ik doe een poging: jouw afmeting van 120x150cm is qua oppervlakte ongeveer 2 keer zo groot als mijn deken (8.736 cm2 tov 18.000 cm2). Ik denk dat je dus al snel met het dubbele aantal bollen moet rekenen. Ik weet niet of je nog bij kunt kopen?
      Voor wat betreft het aantal steken waarmee je moet beginnen zou ik een proeflapje maken maar ik gok dat je met zo'n 150 steken moet beginnen om op een breedte van 150 cm te komen met naalden 6.
      Heel veel plezier en succes en laat het weten als je nog vragen hebt!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  21. Hoi Saskia,

    Wat een super gaaf kleed heb je gemaakt! Deze past echt geweldig in ons nieuwe huis straks!
    IK ben nu dus op zoek naar garen, maar ik twijfel of ik dan het effect krijg die jij hebt.

    Is de Eco Barbante 50gr van Hoooked vergelijkbaar met de garen die jij hebt gebruikt? Hier nog even voor de zekerheid de link: https://www.hoooked.nl/garen/eco-barbante/hoooked-eco-barbante-50g. Zo niet, welke kan ik dan wel het beste gebruiken?

    Alvast bedankt!

    Groetjes Sharita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Sharita,
    Wat super leuk dat je zo enthousiast bent over het kleed! Wij gebruiken het thuis ook nog steeds met veel plezier.
    En wat een tof garen van Hoooked. Ik kende de Brabante nog niet. Maar voor het kleed lijkt het garen me iets minder geschikt. Zowel qua looplengte als samenstelling. Ik denk namelijk dat het kleed heel zwaar gaat worden als je het met dit garen maakt. En dat is voor een kleed meestal niet zo prettig. Als alternatief voor de Julia wol adviseer ik eerder de Phil Looping (ook wol/acryl), Stylcraft special chunky, Drops Alaska (volledig wol) of Drops Nepal (Alpaca). Ik hoop dat hier iets voor je tussen zit.
    Heel veel plezier met maken en met jullie nieuwe huis! En laat het me weten als je nog vragen hebt!
    Groet,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super bedankt voor je snelle reactie en je goede advies!
      Ik heb mooie garen gevonden van Stylecraft Special Chunky in de kleur Parchment (#1218), ik denk dat deze redelijk in de richting komt van jouw kleed toch?
      Nu wil ik een groter kleed gaan maken om als sier (op een speelse/wat rommelige manier, zoals nu hip is) op de bank te leggen, zelf zat ik te denk aan 140cm x 200xcm. Wat is jouw advies daarin? Denk je dat dat te groot is of te klein? En hoe bereken ik dan hoeveel bollen benodigd zijn als ze een looplengte hebben van 295meter en een gewicht van 100gram? Op de site van Wolhuis staat een naalddikte aangegeven van 4, maar kan ik daar ook 7 voor gebruiken en wat is het verschil in resultaat dan?

      Sorry voor de vele vragen!!

      Verwijderen
    2. Nee joh! Ik help graag!
      De Stylcraft Special Chunky is super. Deze heeft op het label volgens mij een aanbevolen naalddikte van 6mm maar met de looplengte en deze steek kun je prima met naald 7mm haken. De afmetingen die je noemt zijn volgens mij heel tof voor een kleed. Wel groot, dus het wordt wel even een klusje ;-) Qua oppervlakte kom ik op 3,2x de afmetingen van mijn kleed. Dat betekent dus 19-20 bollen van 100 gram. En ik denk dat je met ongeveer 130 steken moet beginnen om een breedte van 1.40m te halen. Maar dat is altijd even proberen, want iedereen haakt anders.
      Kom je zo verder? Anders gewoon weer een bericht sturen hoor!
      Groeten,
      Saskia

      Verwijderen
  23. Hoi Saskia,

    dit word mijn eerste kleed voor op de bank. Ik wil graag een budget-kleed maken, dus ik dacht er aan om de Royal wol te gebruiken van 0,99 ct per bolletje van 100 gram van de Zeeman. Het kleed moet wel een beetje volume hebben, dus ik dacht dat 1.40 bij 1.60 een leuke maat was? Is dit haalbaar? En hoeveel bolletjes zal ik nodig hebben denk je? En blijf ik dan haken met een 7mm?

    Heb je toevallig ook een youtube kanaal waar ik de steken kan zien? Ik ben echt nog beginner!

    Groetjes Esmee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Esmee,
      Super leuk dat je aan het kleed wilt beginnen! En als je de steek eenmaal in je vingers hebt dan haak het lekker snel.
      De Royal is dunner dan de Julia. Je moet je haaknaald hier dus op aanpassen. Je kunt het kleed met een enkele draad maken. De aanbevolen naalddikte is dan 4-5mm. Je krijgt dan een fijnere structuur dan het kleed op de foto. Je kunt ook met een dubbele draad gaan haken en naalddikte 9-10mm. Je kleed wordt dan grover.
      Als je je keuze hebt gemaakt kun je het beste een proeflapje haken van bv 30 steken en 20 toeren. Naast dat je even kunt oefenen met de steek kun je dan goed bepalen met hoeveel steken je moet beginnen om op de juiste afmetingen te komen. Ik gok dat je zo'n 15 bollen nodig gaat hebben voor deze afmeting maar dat is ook voor mij altijd een beetje een gok. Misschien kun je er beter een paar extra kopen en het bonnetje bewaren. Mijn ervaring is dat de Zeeman de onaangebroken bollen zonder problemen terugneemt.
      Ik hoop dat je er zo uitkomt en ik ben heel benieuwd hoe het kleed wordt. Stuur je me een foto als deze af is?
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  24. Hallo Esmee,

    Is er ook een Engelse term voor vasten paarsgewijs? Ik heb het haken geleerd met Amerikaanse steken, dus voor mij zijn vasten, losse steken etc. een beetje verwarrend.
    Alvast dank!

    Groeten,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, ik bedoel hallo Saskia!

      Verwijderen
    2. Oeps, ik bedoel hallo Saskia!

      Verwijderen
    3. ;-)
      Hoi Silvia,
      Ik ken helaas geen engelse term voor vasten paarsgewijs.
      Maar wat je eigenlijk doet is een vaste/single crochet(sc) in de 1e steek van de toer en daarna steeds 2sc together (dus de steek voor een decrease). Het enige verschil is dat je de 2sctog steeds begint in de reeds gehaakte steek. Steek 1 en 2 sctog, steek 2 en 3 sctog, steek 3 en 4 sctog, etc.
      Is het zo een beetje begrijpelijker geworden? Anders helpt het haakschema dat ik laatst toevoegde misschien nog?
      Veel plezier en laat het me weten als je er niet uitkomt.
      Groeten,
      Saskia

      Verwijderen
  25. Met behulp van je aanwijzingen, heb ik een proeflapje gemaakt. Toch eenvoudiger dan ik dacht, ik had het snel onder de knie. En wat een prachtige steek.

    Dank je wel voor je hulp en snelle reactie! Ik ga, net als veel reacties hierboven, een kleed voor op de bank maken.

    Groetjes,
    Silvia

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heb deze steek gebruikt bij het haken van een woondeken met Royal garen van de Zeeman. Heel mooi geworden.
    Ook heb ik hem gebruikt voor het haken van kussens.
    Heb je de steek zelf bedacht? Ben hem nog nergens tegengekomen.
    Heel hartelijk bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dank je wel voor je bericht! Dat klinkt super. En de steek staat in de haakbijbel. Super fijn boek om ideeën op te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi! Ik ben aan dit dekentje begonnen, maar telkens wordt mijn werk smaller. Ik doe nochtans wat er gezegd wordt. Ik start met 101 losse. In mijn volgende rij eindig ik met 95 steken? Ik heb het aan mijn schoonmoeder ook eens gevraagd (die niet zo’n beginner is zoals ik) en bij haar was het net hetzelfde probleem. Hoe kan dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kim,
      De eerste toer is de moeilijkste. Hierbij sla je gemakkelijk een losse over. Misschien is het een idee om de eerste toer alleen vasten te haken. In de 2e toer kun je de steken dan duidelijker zien zodat je er niet zo makkelijk meer een overslaat. En vergeet de eerste vaste aan het begin van de toer niet!
      Ik hoop dat jij en je schoonmoeder er zo uitkomen!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  29. hoi ik heb een vrag aan jou heb je het patron heer oke van heel maal bat wel ik heb

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rina, ik begrijp je berichtje niet. Kun je het nog een keer sturen?
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  30. Hoi,ik ben ook begonnen met garen Julia, ik haak hem met haaknaald 8.
    Hij word prachtig al zeg ik zelf. Wou je even bedanken voor je goede uitleg en het mooie patroon.

    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lisa,
      Wat super leuk om te horen! Heel leuk dit soort berichtjes!
      Veel plezier nog.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  31. Heeeii bij mij lukt het helaas niet.. ik krijg vtjes als ribbels..

    BeantwoordenVerwijderen