dinsdag 4 oktober 2016

Gehaakte sjaal met reliëfsteek(gratis patroon)

Vorige week kwam eindelijk het telefoontje dat de bestelde bolletjes wol voor de sjaal van Janne waren gearriveerde. Stad en land hebben ze er volgens mij voor afgezocht ;-) Ik kon dus eindelijk verder met de sjaal, passend bij de roze reliëf-muts die ik eerder haakte. Ik heb voor de sjaal een heen-en-weer patroon geschreven dat hetzelfde reliëfpatroon geeft als de in het rond gehaakte muts. En ik blijf echt onder de indruk van het reliëfpatroon. Ook in de sjaal vind ik het super mooi geworden.
En dus: weer een familielid klaar voor de winter!
Studio Mojo, Gehaakt/ crochet, reliëfstokje, reliëf, Onion, Fine Organic Wool, meisjessjaal, reliëfsteek, sjaal, kindersjaal, haken, winter, gratis patroon,


Studio Mojo, Gehaakt/ crochet, reliëfstokje, reliëf, Onion, Fine Organic Wool, meisjessjaal, sjaal, kindersjaal, haken, winter, gratis patroon,
De muts werd in de rondte gehaakt, de sjaal in toeren heen en weer. Je gebruikt uiteraard dezelfde steken. Maar omdat je heen en weer haakt, en dus de achterkant in spiegelbeeld moet haken (oneven toeren), ziet het patroon er iets ingewikkelder uit. Maar laat je er niet door afschrikken! Als je het patroon volgt zie je vanzelf dat het goedkomt!
 
Dit heb je nodig
4 bollen Fino Organic Wool van Onion Nr 4 in de kleur 804 
Haaknaald 8
Pomponmaker van 9 cm of een stukje karton
Stopnaald om de pompon vast te naaien en de draadjes weg te werken


Het patroon
Afkortingen:
l: losse
kl: keerlosse
st: stokje 
Om het patroon overzichtelijk te houden gebruik ik niet de gebruikelijke afkortingen voor een reliëfstokje voor: rlfV en reliëfstokje achter: rlfA maar kortweg V en A. 3V betekent dus bijvoorbeeld 3 reliëfstokjes voor. 2A betekent 2 reliëfstokjes achter. Zie voor een uitleg van reliëfstokjes HIER.
V: reliëfstokje voor
A: reliëfstokje achter

Haak met een dubbele draad en haak 15 lossen (laat een draad van ongeveer 20 cm bij de start van je werk, zodat je daarmee straks de uiteindes kunt rimpelen en de pompon kunt vastnaaien.

Toer 1: st in 3e losse van de naald, 12 stokjes, 2kl
Toer 2: 3V, 2A, 3V, 2A, 2V, stokje in de lus van de kl, 2kl
Toer 3 1A, 2V, 3A, 2V, 3A, 1V, stokje in de lus van de kl, 2kl
Toer 4: 2A, 3V, 2A, 3V, 2A, stokje in de lus van de kl, 2kl
Toer 5: 1V, 3A, 2V, 3A, 2V, 1A, stokje in de lus van de kl, 2kl
Toer 6: 2V, 2A, 3V, 2A, 3V, stokje in de lus van de kl, 2kl
Toer 7: 2A, 2V, 3A, 2V, 3A, stokje in de lus van de kl, 2kl
Toer 8: 1A, 3V, 2A, 3V, 2A, 1V, stokje in de lus van de kl, 2kl
Toer 9: 2V, 3A, 2V, 3A, 2V, stokje in de lus van de kl, 2kl
Toer 10: 1V, 2A, 3V, 2A, 3V, 1A, stokje in de lus van de kl, 2kl
Toer 11: 3A, 2V, 3A, 2V, 2A, stokje in de lus van de kl, 2kl

Herhaal toer 2 t/m 11 tot je lap 115 cm lang is. Hecht af met een draad van 20 cm.
Rijg de draad door de steken van de laatste toer en rimpel het uiteinde van de sjaal. Doe dit ook bij het begin van de sjaal. Maak pompons en naai deze aan de uiteinden.

En voila! Net of je het setje in de winkel hebt gekocht, toch?

23 opmerkingen:

  1. Bedankt! Ga ik me ook eens aan wagen. Prachtige kleur wol!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ontzettend leuk patroon. Hoe kan ik een bredere sjaal maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En mijn dochter heeft 'm afgelopen winter met veel plezier gedragen! En vwb je vraag over het breder maken van de sjaal... mmm... best ingewikkeld om uit te leggen zonder een heel nieuw patroon uit te schrijven... Ik denk dat als je een stukje van bovenstaand patroon haakt, je na een paar toeren het ritme van de reliefstokjes voor en achter wasrschijnlijk wel merkt. Aan de voorkant (even toeren) haak je steeds 3 reliefstokjes voor die in iedere toer steeds één plekje naar links opschuiven (zie foto) en aan de achterkant (oneven toeren) 3 rlfst achter die naar rechts schuiven.
      Ik hoop dat je er zo uit komt. Laat het me weten als dit niet het geval is!! Groetjes, Saskia

      Verwijderen
  3. Hoeveel steken moet ik gebruiken voor een baby van ong 5 maanden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jantina,
    Zoals ik in de vorige reactie al schreef is het aantal steken niet heel makkelijk aan te passen zonder een heel nieuw patroon uit te schrijven. Een smallere sjaal maak je waarschijnlijk het makkelijkst door dunnere wol en een dunnere naald (bv 5 of 6) te gebruiken. Veel plezier!
    Groetjes,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Saskia,ik had een vraagje.
    Is er net als bij de muts een filmpje vd sjaal?
    Vriendelijke groet;
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita,
      Ik heb het patroon van de sjaal zelf gemaakt naar aanleiding van het patroon van de muts. Ik heb er geen filmpje van (ben ik ook niet zo goed in denk ik ;-)). Wat je wel kunt doen is het filmpje van de muts bekijken, zo zie je hoe je de steken maakt. De sjaal werkt dan hetzelfde met als enige verschil dat je heen en weer werkt ipv in de rondte. Ik hoop dat je eruit komt!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  6. Hoi Saskia, wat een prachtige muts en sjaal. Heb vandaag een paar bolletjes wol gehaald voor een sjaal, maar er voor haaknaald 4. Zou ik deze sjaal ook met haaknaald 4 kunnen maken? Of deze wol met haaknaald 8?
    De kleur kwam namelijk precies overeen met details in haar winterjas. Groetjes, Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja! Gewoon met een dubbele draad haken op naald 8mm zoals ik ook gedaan heb. Dan wordt de sjaal mooi dik en warm.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  7. Hoi!
    Ik wil graag een blog schrijven over verschillende sjaals, ik zou het leuk vinden om jouw sjaal daar ook in te vermelden, met de link en een foto als dat mag.
    Groetjes Nicole
    (Breiclub.nl/author/nicole)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Saskia. Ik had een vraagje over dit prachtige setje. Voir welke leeftijd is dit setje gemaakt? Ik weet niet of ik voor een vijfjarige ook 1.15 cm moet aanhouden en wat te gebruiken voor de muts? Met vriendelijke groet Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anita,

      Het setje was vorig jaar voor mijn dochter van toen 3. Voor een 5 jarige zou ik het dus iets groter maken. Je kunt voor deze leeftijd prima je eigen hoofd als referentie gebruiken. De omtrek verschilt namelijk niet heel erg veel meer. De rek van de boord en muts lossen de laatste cm's verschil wel op. Zorg dat de muts bij jezelf past maar wel strak zit. Dan heb je de goede maat. Ik schat dat de boord dan zo'n 50 cm is.

      De sjaal zou ik ook iets langer maken, zo'n 1.40. Je hebt dan dus ook iets meer wol nodig. Ik denk 1 bol.
      Heel veel plezier met maken en laat het me weten als je nog vragen hebt!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  9. Hoi Saskia,

    Ik vind het een geweldige sjaal. Nu wil ik hem voor een volwassenen gaan haken. Je hebt al eerder aangegeven dat je niet zo kan vertellen hoeveel steken je nodig hebt voor een bredere sjaal maar zou het nog kloppen als ik in het begin 30 losse opzet ipv 15 en dan iedere toer 2 maal haak?

    Groetjes,
    Tamara

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Saskia,
    Het patroon van de muts is dat ook in het Nederlands ?

    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacqueline,
      Het patroon van de muts is niet mijn patroon en is helaas alleen in het engels beschikbaar. Maar met het uitgebreide filmpje komen de meeste haaksters, naar ik begrijp, er wel uit.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  11. Wat een geweldig patroon,heb hem gemaakt met naald 4,5 en garen supersoft van Z. Helaas snap ik niets van het patroon van de muts!! wat een muts he... haha. Hopelijk komt ie nog in het Nederlands. In ieder geval is de sjaal super gelukt.

    Hartelijke groet, Diana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb jij het patroon van de muts voor mij de link werkt niet

      Verwijderen
  12. Kan het ook met enkele draad ? Het is voor een meisje van 1 jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Werken met meer steken is niet zo moeilijk. In elke toer met reliëfstokjes zitten blokjes van 5 steken: ofwel 2A en 3V, ofwel 3A en 2V. Zo'n blokje van 5 steken kan je middenin je toer zoveel keer toevoegen als je wil. Het begin en einde van je toer blijft dan gelijk. Succes. Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste klant,
    Wat zijn uw financiële behoeften?
    Wij bieden grote en kleine franchise-investeringsleningen en persoonlijke leningen enz. Van 2.000 tot 250.000 euro of meer. Geen boetes voor vervroegde of te late aflossing. Krijg direct een korte en lange termijn lening om uw eigen bedrijf op te zetten en te genieten van de voordelen van uw eigen baas zijn.

    Hieronder staan enkele zakelijke ideeën met een lage investering en een hoge winst Supermarkt, fastfoodrestaurant en kledingwinkel etc.

    met een betaalbare rente van 2%
    Flexibel aflossen 1 tot 15 jaar looptijd
    Neem contact met ons op via e-mail: franchisecapitalcorps@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goede dag, ik ben nu super blij omdat ik zojuist mijn lening van € 69.000 heb ontvangen van dit goede bedrijf - LAPO. Doe er goed aan om contact met hen op te nemen als u een snelle lening nodig heeft. Neem nu contact met hen op via deze e-mail: (lapofunding960@gmail.com) of WhatsApp: +447883183014

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dag welke leeftijd heeft deze muts aub dankjewel

    BeantwoordenVerwijderen