zaterdag 20 februari 2016

Budgetaccessoire voor de babykamer 3: dekentje

Uiteraard hoort in het rijtje budget babykameraccessoires een dekentje. Ik ontdekte hiervoor het haakgaren van de Zeeman. Ik was de tip al op een aantal blogs tegengekomen maar was wat sceptisch. Geheel onterecht blijkt nu! 
Ik kocht het garen 'Julia' voor €1,99 per bol van 100g!! Wat een super prijs. Met 5 bollen maakte ik een dekentje van ongeveer 80x110cm.
Ik haakte in de Moss stitch. Een hele simpele steek met een super mooi resultaat. Om het af te maken rondom nog een rand van vasten en ik naaide er een paar pomponnen en een leren label op. Iets onder de rand zodat je niet in de knoei komt met het lakentje.

Studio Mojo, Gehaakt/ crochet, deken, Zeeman, Julia haakgaren, Moogly, the moss stitch, Granite stitch, babydeken, babykamer accessoire, Studio Mojo, Gehaakt/ crochet, Zeeman, Julia haakgaren, Moogly, the moss stitch, deken, Granite stitch, babydeken, babykamer accessoire,


Studio Mojo, deken, Gehaakt/ crochet, Zeeman, Julia haakgaren, Moogly, the moss stitch, Granite stitch, babydeken, babykamer accessoire,



Het haakschema is vrij simpel.
Haak een even aantal lossen. Ik haakte 100 lossen.
Toer 1: 1v in de 4e losse van de naald, *1 losse, sla 1 losse over, 1v*. Herhaal *tot* tot het einde.
Toer 2: 2 lossen, 1v in de ruimte van de losse van de vorige toer, *1 losse, 1v in de ruimte van de losse van de vorige toer*. Herhaal *tot* tot het einde. 
Herhaal toer 2 tot je de gewenste afmetingen voor je deken hebt bereikt.
 
Een handig schema en filmpje vind je HIER op de site van Moogly. 


Of anders DIT filmpje op YouTube.

30 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Wat een mooi dekentje! Welke dikte haaknaald heb je gebruikt?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky,
      Ik gebruikte haaknaald 7. Zo wordt het dekentje mooi dicht. Veel plezier als je het gaat maken!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  2. Wat schattig! Hele mooie steek ook, krijg gelijk zin om aan de slag te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je leuke reactie! Gelukkig was mijn vriendin ook heel blij met het dekentje!

      Verwijderen
  3. Mag ik vragen wat voor rand je hebt gehaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona,
      Ik haakte gewoon een basic rand van vasten. Ook in de Julia garen van de Zeeman, maar dan in licht grijs.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  4. Een prachtig dekentje.... maar is dit garen wel geschikt voor een babydekentje? Ivm wol en pluizen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tineke,
      Dank voor je compliment en bericht! En als geld geen rol zou spelen zou ik het dekentje zeker in een mooier garen haken ;-) Maar om het ook nog een leuk kadootje te laten zijn is het garen van de Zeeman een prima alternatief. Ik ben iig aangenaam verrast door de kwaliteit. Het pluist niet/ nauwelijks (dat is weer het voordeel van slechts 20% wol in dit garen). Ik heb er ook een vestje van gemaakt en met veel wassen wordt het wel wat minder soepel.
      Kortom: wil je een mooi dekentje voor een hele leuke prijs, dan is het garen van de Zeeman prima. Wil je een écht kwaliteitsdekentje, dan is bv een mooie merino wol inderdaad veel mooier. Of voor de zomer een mooi katoenen garen.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
    2. Dank voor je ractie Saskia. Ik begrijp je uitleg helemaal.
      Het Julia garen geeft wel een heel mooi / warm resultaat.
      Ik ga een dekentje maken met een ander garen ;-)
      Groet, Tineke.

      Verwijderen
  5. Wat een heerlijk patroon van een prachtige deken, ik haak vrij los en haak deze met naald nummer 5 en hij wordt mooi en stoer. En voor het eerst haak ik met Julia van zeeman, zacht en stoer garen mooie kleuren ( haak hem in mintgroen). Ga er zeker meer van maken.
    Groet, Diana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Diana, wat super leuk om te horen! Dank je wel voor je bericht! Nog veel plezier met haken!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  6. Hey! Was helemaal in de wolken bij het zien van dit mooie dekentje! ik word voor de eerste keer oma begin volgend jaar van een meisje. Ben net de wol bij Zeeman gaan halen en ga het dekentje maken in banen : wit - 2 rijtjes lichtgrijs - roze - 2 rijtjes lichtgrijs, enz en afmaken met een boord van lichtgrijs. Dankjewel voor de leuke tip en als het af is, post ik es een fotootje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Greet,
      Dank je wel voor je leuke bericht! En van harte gefeliciteerd met je aanstaande oma-schap! Dat moet heel bijzonder zijn.
      Heel leuk dat je het dekentje gaat maken. Veel plezier met haken en geniet strakjes van je kleindochter!
      Super leuk om een foto te ontvangen als het dekentje af is!
      Groetjes en fijn weekend,
      Saskia

      Verwijderen
  7. Heel leuk het dekentje ik wil hem graag maken maar dan in het heel groot voor op de bank. Ik weet alleen niet zo hoeveel losse enz ik dan moet doen. (beginner)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, wat leuk dat je mijn blog gevonden hebt en het dekentje wilt gaan maken! Voor een lekker groot deken voor op de bank zou ik het dekentje zo'n 160 bij 200cm maken. Je begint dan met het dubbele aantal lossen, dus 200. Afhankelijk van hoe strak je haakt heb je dan zo'n 15 tot 18 bollen Julia nodig.
      Veel plezier!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  8. Hoi Saskia,

    Prachtig dekentje heb je gemaakt van mooie kleuren! Nou heb ik toevallig afgelopen week ook wol Julia gekocht, in creme en roze, om er een wieg/wandelwagendekentje van te maken. Jouw patroon spreekt me aan en daarom ben ik er gister aan begonnen, ook mbv het youtube-filmpje. Ik heb nu een toer of 10 gehad en ik merk dat mn dekentje aan een kant scheef gaat lopen :-( Oh nee... Ik smokkel er dus helaas wat stitches af ofzo... herken je dat probleem? Hoor het graag :-) Groetjes, Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi ik heb de bolletjes Julia in huis en wil dit dekentje voor de kleine gaan haken. Nog nooit gehaakt maar wil wel graag strak net als jou dekentje..ik las haak 7? Is dat ook voor een beginner goed te doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yas,
      Beginnende hakers haken vaak iets strakker dus dan kun je prima met naald 7 beginnen. Als het dekentje te plankerig wordt of juist te losjes dan kun je nog een naald groter of kleiner nemen maar ik denk dat je met 7 prima uit de voeten kunt.
      Veel plezier!!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  10. Heel mooi!!! Ik had al Julia in huis... En had al een babymutsje gemaakt en ben nu bezig met het dekentje!! In het blauw. Bedankt voor dit mooie pateoon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen dank! Ik vind maken en delen een feestje! Veel plezier met maken!

      Verwijderen
  11. Hoi hoi,
    Ik ben erg fan van jouw dekentje! Heb hem inmiddels ook gehaakt, maar vraag me af hoe je de boord eromheen hebt gehaakt van vasten? Ik ben namelijk beginnend haker en heb geen idee waar of hoe ik moet beginnen. Misschien dat je een filmpje weet waarin dit uitgelegd wordt? Ook weet ik niet hoe ik van het losse einde een eind moet maken.
    Groetjes Melissa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Melissa, leuk dat je het dekentje gemaakt hebt!
      Voor wat betreft de rand: als je de draad nog niet afgehecht hebt kun je met deze lus verder haken om een rand om het dekentje te maken. Aan de bovenkant doe je dat door in elke steek een vaste te haken. Op de hoek aan het einde van de toer haak je 3 vasten. In de zijkant heb je geen duidelijk steken dus wat je hier doet is zelf een gaatje zoeken (in dit geval ongeveer om de cm) om een steek in te haken. In de volgende hoek haak je weer 3 vasten, in de onderrand in iedere losse een vaste en dan via de andere zijkant weer terug. Als je rond bent knip je de draad af en haal je deze door de haaklus. En klaar! ;-)
      Dit is misschien een handig filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=PHURZSdUCGk
      Veel plezier en laat het me weten als je er nog niet uitkomt!
      Groeten,
      Saskia

      Verwijderen
    2. Hoi Saskia,

      Het is gelukt! 😃 Super bedankt voor je uitleg en filmpje!

      Groetjes Melissa

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  12. Wat een fantastisch dekentje. kunnen deze ook gekocht worden of is het enkel ter inspiratie? groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een heerlijk patroon om te maken en het wordt een heerlijke deken!! Ik wil straks graag een rand rondom maken. Hoe kan ik dit het beste doen? Alvast bedankt. Groetjes Kelly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Kelly,
      Dank je wel!
      Voor wat betreft de rand: als je de draad nog niet afgehecht hebt kun je met deze lus verder haken om een rand om het dekentje te maken. Aan de bovenkant doe je dat door in elke steek een vaste te haken. Op de hoek aan het einde van de toer haak je 3 vasten. In de zijkant heb je geen duidelijk steken dus wat je hier doet is zelf een gaatje zoeken (in dit geval ongeveer om de cm) om een steek in te haken. In de volgende hoek haak je weer 3 vasten, in de onderrand in iedere losse een vaste en dan via de andere zijkant weer terug. Als je rond bent knip je de draad af en haal je deze door de haaklus. En klaar! ;-)
      Dit is misschien een handig filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=PHURZSdUCGk
      Veel plezier en laat het me weten als je er nog niet uitkomt!
      Groeten,
      Saskia

      Verwijderen
  14. Allemaal bedankt aan de heer Anderson voor het helpen met mijn winst en het mogelijk maken van mijn vijfde opname. Ik ben hier om een geweldige levensveranderende kans met je te delen. het wordt Bitcoin / Forex-handelsopties genoemd. het is een zeer lucratieve onderneming waarmee u in een week maar liefst $ 8.070 kunt verdienen met een initiële investering van slechts $ 500. Ik ben het levende bewijs van deze geweldige zakelijke kans. Als iemand geïnteresseerd is in handelen in bitcoin of een andere cryptocurrency en een succesvolle transactie wil zonder verlies, laat het de heer Anderson dan nu weten.
    Whatsapp: +447883246472
    E-mail: tdameritrade077@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen