zaterdag 20 februari 2016

Budgetaccessoire voor de babykamer 3: dekentje

Uiteraard hoort in het rijtje budget babykameraccessoires een dekentje. Ik ontdekte hiervoor het haakgaren van de Zeeman. Ik was de tip al op een aantal blogs tegengekomen maar was wat sceptisch. Geheel onterecht blijkt nu! 
Ik kocht het garen 'Julia' voor €1,99 per bol van 100g!! Wat een super prijs. Met 5 bollen maakte ik een dekentje van ongeveer 80x110cm.
Ik haakte in de Moss stitch. Een hele simpele steek met een super mooi resultaat. Om het af te maken rondom nog een rand van vasten en ik naaide er een paar pomponnen en een leren label op. Iets onder de rand zodat je niet in de knoei komt met het lakentje.

Studio Mojo, Gehaakt/ crochet, deken, Zeeman, Julia haakgaren, Moogly, the moss stitch, Granite stitch, babydeken, babykamer accessoire, Studio Mojo, Gehaakt/ crochet, Zeeman, Julia haakgaren, Moogly, the moss stitch, deken, Granite stitch, babydeken, babykamer accessoire,


Studio Mojo, deken, Gehaakt/ crochet, Zeeman, Julia haakgaren, Moogly, the moss stitch, Granite stitch, babydeken, babykamer accessoire,



Het haakschema is vrij simpel.
Haak een even aantal lossen. Ik haakte 100 lossen.
Toer 1: 1v in de 4e losse van de naald, *1 losse, sla 1 losse over, 1v*. Herhaal *tot* tot het einde.
Toer 2: 2 lossen, 1v in de ruimte van de losse van de vorige toer, *1 losse, 1v in de ruimte van de losse van de vorige toer*. Herhaal *tot* tot het einde. 
Herhaal toer 2 tot je de gewenste afmetingen voor je deken hebt bereikt.
 
Een handig schema en filmpje vind je HIER op de site van Moogly. 


Of anders DIT filmpje op YouTube.

13 opmerkingen:

  1. Hoi,
    Wat een mooi dekentje! Welke dikte haaknaald heb je gebruikt?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky,
      Ik gebruikte haaknaald 7. Zo wordt het dekentje mooi dicht. Veel plezier als je het gaat maken!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  2. Wat schattig! Hele mooie steek ook, krijg gelijk zin om aan de slag te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je leuke reactie! Gelukkig was mijn vriendin ook heel blij met het dekentje!

      Verwijderen
  3. Mag ik vragen wat voor rand je hebt gehaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona,
      Ik haakte gewoon een basic rand van vasten. Ook in de Julia garen van de Zeeman, maar dan in licht grijs.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  4. Een prachtig dekentje.... maar is dit garen wel geschikt voor een babydekentje? Ivm wol en pluizen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tineke,
      Dank voor je compliment en bericht! En als geld geen rol zou spelen zou ik het dekentje zeker in een mooier garen haken ;-) Maar om het ook nog een leuk kadootje te laten zijn is het garen van de Zeeman een prima alternatief. Ik ben iig aangenaam verrast door de kwaliteit. Het pluist niet/ nauwelijks (dat is weer het voordeel van slechts 20% wol in dit garen). Ik heb er ook een vestje van gemaakt en met veel wassen wordt het wel wat minder soepel.
      Kortom: wil je een mooi dekentje voor een hele leuke prijs, dan is het garen van de Zeeman prima. Wil je een écht kwaliteitsdekentje, dan is bv een mooie merino wol inderdaad veel mooier. Of voor de zomer een mooi katoenen garen.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
    2. Dank voor je ractie Saskia. Ik begrijp je uitleg helemaal.
      Het Julia garen geeft wel een heel mooi / warm resultaat.
      Ik ga een dekentje maken met een ander garen ;-)
      Groet, Tineke.

      Verwijderen
  5. Wat een heerlijk patroon van een prachtige deken, ik haak vrij los en haak deze met naald nummer 5 en hij wordt mooi en stoer. En voor het eerst haak ik met Julia van zeeman, zacht en stoer garen mooie kleuren ( haak hem in mintgroen). Ga er zeker meer van maken.
    Groet, Diana

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Diana, wat super leuk om te horen! Dank je wel voor je bericht! Nog veel plezier met haken!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  6. Hey! Was helemaal in de wolken bij het zien van dit mooie dekentje! ik word voor de eerste keer oma begin volgend jaar van een meisje. Ben net de wol bij Zeeman gaan halen en ga het dekentje maken in banen : wit - 2 rijtjes lichtgrijs - roze - 2 rijtjes lichtgrijs, enz en afmaken met een boord van lichtgrijs. Dankjewel voor de leuke tip en als het af is, post ik es een fotootje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Greet,
      Dank je wel voor je leuke bericht! En van harte gefeliciteerd met je aanstaande oma-schap! Dat moet heel bijzonder zijn.
      Heel leuk dat je het dekentje gaat maken. Veel plezier met haken en geniet strakjes van je kleindochter!
      Super leuk om een foto te ontvangen als het dekentje af is!
      Groetjes en fijn weekend,
      Saskia

      Verwijderen