dinsdag 14 november 2017

Basissjaal op sjiek: gratis patroon voor beginnende brei(st)ers

Als je net begint met breien (of haken) heb je vaak de neiging om met een goedkoop wolletje aan de slag te gaan. Dat deed ik in ieder geval. En om te testen of je het handwerken een beetje leuk vindt en of je het kunt, is het natuurlijk een logische en verstandige keuze.

Maar als je die eerste stapjes voorbij bent, en een echt projectje wilt starten, dan wil ik je toch eens als overweging meegeven om je aan een exclusiever en mooier wolletje te wagen: bijvoorbeeld een mooie handgeverfde wol van Malabrigo, Manos del Uruguay of Madelinetosh. Deze wol komt namelijk super mooi uit in eenvoudige steken en patronen (waarmee je als beginnende brei(st)er waarschijnlijk begint) en door de kleurwisselingen vallen onregelmatigheden in je breiwerk en kleine foutje niet zo op! ;-)

Wat dacht je bijvoorbeeld van deze kindersjaal. Alleen maar rechte toeren. Dus perfect voor een beginnende brei(st)er. Maar door de fantastische handgeverfde wol Gloria van Manos del Uruguay in verschillende kleurschakeringen, is het resultaat super gelikt. Vind je ook niet? Ik houd (in tegenstelling tot mijn meisje) eigenlijk nooit zo van roze, maar op de kleurtjes in deze sjaal ben ik verliefd!

basissjaal, rechten, beginnen met breien, breien, eenvoudig, Gratis breipatronen, gratis patroon, kindersjaal, knitting, makkelijk patroon, Manos del Uruguay, sjaal, Studio Mojo,
 
basissjaal, beginnen met breien, breien, eenvoudig, Gratis breipatronen, gratis patroon, kindersjaal, knitting, makkelijk patroon, Manos del Uruguay, sjaal, Studio Mojo,
Dus een beetje tegennatuurlijk misschien om voor een nieuwe hobby iets dieper in de buidel te tasten, maar dan sta je naar mijn idee wel direct aan de basis van je eerste echte breisuccesje! En woon je in (de buurt van) Den Haag, kijk dan eens bij Cross and Woods! Daar vind je ongetwijfeld iets moois! 

Wat heb je nodig:
100 gram/ 1 streng wol. Ik gebruikte dus Gloria van Manos del Uruguay
Breinaalden 5 mm
Borduur-/maasnaald om te draadjes in te stoppen
Desgewenst garen voor pompons en een pomponmaker/ kartonnetje van 9 cm 

Hoe maak je de sjaal: 
Zet 24 steken op met breinaalden 5 mm
Brei alle toeren recht
Om een mooie rand aan de sjaal te krijgen die niet omkrult ben ik iedere toer begonnen met een kantsteek. Hier zijn verschillende varianten voor. Ik gebruikte de volgende: haal steeds de eerste steek van iedere toer door de achterste lus af (deze brei je dus niet). HIER vindt je een duidelijk filmpje van deze kantsteek

Als je garen bijna op is kant je de steken af.

Rijg de draad om de cm door het uiteinde van de sjaal en trek aan. Bevestig de pompons en werk de draadjes weg.

basissjaal, beginnen met breien, breien, eenvoudig, Gratis breipatronen, gratis patroon, kindersjaal, knitting, makkelijk patroon, Manos del Uruguay, sjaal, Studio Mojo,
 

7 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk. In het begin oefenen metgoedkoper garen is prima. Maaar voor echte mooie dingen is wat luxer garen een aanrader. De sjaal ziet er mooi uit en blijft vast mooi.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En mijn dochter vindt 'm fantastisch dus hij wordt vast veel gedragen.

      Verwijderen
  2. Klopt, met zo'n prachtig garen is deze sjaal een kunstwerkje! Heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. En heerlijk om mee te breien! Jammer dat je op internet niet kan laten voelen hoe zacht het is ;-)

      Verwijderen
  3. Wat een mooie sjaal en ja, ik merk ook altijd al dat als je een beetje investeert in garens het veel fijner werkt en ze blijven zoveel mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je dat lieve muisje ook zelf gemaakt? Ik vind hem zoooo schattig.

    BeantwoordenVerwijderen