dinsdag 16 augustus 2016

Gehaakte muts met super mooi reliëfpatroon

Er ligt weer zulke mooie nieuwe wol in de winkel en het weer bleef zo achter de afgelopen twee weken, dat ik het niet kon laten alvast een start te maken met de voorbereiding voor de winter.
Deze muts met super mooi reliëfmotief leek op het plaatje heel ingewikkeld (vond ik in ieder geval) maar met het duidelijke patroon en de fantastische uitgebreide film (bereid je wel voor op de vreselijke meneer ;-)) van bijna 40 minuten op YouTube was het totaal niet moeilijk. Het gratis patroon is van Yarnspiration en vind je HIER. Voor de film: klik HIER

Studio Mojo, Yarnspiration, haken, muts, reliëf, Borgo de'Pazzi, Gehaakt/ crochet, kindermuts, Onion, Fino Organic Wool 4, kindermuts, gehaakte muts
Studio Mojo, Yarnspiration, haken, muts, reliëf, Gehaakt/ crochet, Borgo de'Pazzi, kindermuts, Onion, Fino Organic Wool 4, kindermuts, gehaakte mutsEn ik was zo content met het resultaat dat ik ook direct maar een roze mini variant maakte voor Janne! Doordat je de boord in de lengte haakt kun je de maat heel gemakkelijk aanpassen. Kwestie van gewoon even meten en passen.

Studio Mojo, Yarnspiration, haken, Gehaakt/ crochet,  muts, reliëf, Borgo de'Pazzi, kindermuts, Onion, Fino Organic Wool 4, kindermuts, gehaakte muts
Studio Mojo, Yarnspiration, Gehaakt/ crochet, haken, muts, reliëf, Borgo de'Pazzi, kindermuts, Onion, Fino Organic Wool 4, kindermuts, gehaakte muts



Mijn witte muts maakte ik van 2 bollen Kuki (kleur 1) van Borgo de'Pazzi en haaknaald 7. Ik maakte de boord iets breder door te starten met 8 ipv 7 lossen. En ik startte na de boord iedere toer met 2 ipv 3 lossen. Ik vond dat de gaatjes aan het begin van iedere toer anders te groot en te opvallend werden.

Jannes roze muts maakte ik met 2 bollen Fino Organic Wool van Onion Nr 4 in de kleur 804 en haaknaald 8. Ik haakte met een dubbele draad. 

Heb je geen winkel in de buurt die Onion of Borgo de'Pazzi verkoopt dan volstaat natuurlijk iedere andere zachte wol voor haaknaalden 7 of 8 (of 4 met een dubbele draad).  

De bijpassende sjaal is al in de maak. Houd de blog in de gaten want deze volgt snel! 

11 opmerkingen:

  1. Die mutsen zien er prachtig uit, bedankt voor de link naar het patroon!
    En ik kijk al uit naar je sjaal!
    Volgens mij ga je veel plezier hebben aan deze mutsen..
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik heb de eerste sjaal vanochtend online gezet. Ik ben heel benieuwd wat je ervan vindt. Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe groot of oud was het kind waarvoor de muts gehaakt werd?
    Groetjes van Emmy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De muts was voor mijn dochter die toen net 3 jaar was.
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  4. Waar kan ik de Nederlandstalige handleiding vinden aub

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die is er helaas niet. Het patroon van Yarnspiration is er alleen in het engels.

      Verwijderen
  5. Hedel leuk, k heb hem gemaakt van royaal van z. Met haaknaald r komt mooi uit voor baby van 9 maanden,sjaal en muts iets breder gemaakt. Leuk blog.tnx voor het delen van het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de sjaal gehaakt en wilde nu de muts haken, maar via je link kom ik nier (meer) bij het patroon. Kun je me helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://www.yarnspirations.com/row-en/bernat-stepping-texture-hat/BRC0116-003719M.html

      Verwijderen
  7. Ik heb dit patroon voor mijn oma geprobeerd te vertalen. Wie weet heeft iemand anders er nog iets aan. Ik hoop dat hij klopt zo, want ze moet hem nog gaan maken.

    Boord
    Maak een ketting van 7 losse
    1e tour: (haak alleen in de achterste lussen) 1 halve vaste in de 2e losse. 1 halve vaste in elke losse (6 stuks in totaal).
    2e tour: (haak alleen in de achterste lussen) 1 halve vaste in elke halve vaste. Draai het werk.
    Herhaal dit totdat je de lengte van de boord hebt. Damesmaat: 53,5 cm.
    Hecht niet af.
    Achternaad samenvoegen:
    (werk alleen in de achterste lussen) halve vaste in elke achterste lus + in de losse van het begin van het haakwerk. Hecht niet af en ga als volgt te werk:

    Middelste stuk muts:
    (notitie: 2 losse aan het begin van de tour tellen niet mee als steek en moeten dus niet herhaalt worden).
    1e tour: 2 losse, daarna 40 stokjes rond, sluit aan met een halve vaste op het eerste stokje. (40 stokjes in totaal)
    2e tour: 2 losse, daarna 3 stokjes voor, daarna 2 stokjes achter. Doe dit tot het eerste stokje voor (8 keer). Sluit af met een halve vaste in het eerste stokje voor.
    3e tour: 2 losse, daarna 1 stokje achter in de volgende steek, daarna 1 stokje voor in de volgende 3 steken, daarna 1 stokje achter in de volgende steek. Herhaal dit 8 keer totdat je rond bent. Sluit af met een halve vaste in het eerste stokje achter.
    4e tour: 2 losse, daarna 1 stokje achter in de volgende 2 steken, daarna 1 stokje voor in de volgende 3 steken. Herhaal dit 8 keer totdat je rond bent. Sluit af met een halve vaste in het eerste stokje achter.
    5e tour: 2 losse, daarna 1 stokje voor in de volgende steek, daarna 1 stokje achter in de volgende 2 steken, daarna 1 stokje voor in de volgende 2 steken. Herhaal dit 8 keer totdat je rond bent. Sluit af met een halve vaste in het eerste stokje voor.
    6e tour: 2 losse, daarna 1 stokje voor in de volgende 2 steken, daarna 1 stokje achter in de volgende 2 steken, daarna 1 stokje voor in de volgende steek. Herhaal dit 8 keer totdat je rond bent. Sluit af met een halve vaste in de het eerste stokje voor.
    Herhaal tour 2 t/m 6 nog een keer.

    Bovenste stuk muts:
    (notitie: 2 losse aan het begin van de tour tellen niet mee als steek en moeten dus niet herhaalt worden).
    1e tour: 2 losse, daarna 1 stokje voor in de volgende 3 steken, daarna sla je een steek over, daarna 1 stokje achter in de volgende steek. Herhaal dit 8 keer totdat je rond bent. Sluit af met een halve vaste in het eerste stokje voor. (totaal 32 steken)
    2e tour: 2 losse, daarna 1 stokje voor in de volgende 3 steken, daarna sla je een steek over. Herhaal dit 8 keer. Sluit af met een halve vaste in het eerste stokje voor. (totaal 24 steken)
    3e tour: 2 losse, daarna 1 stokje voor in de volgende 2 steken, daarna sla je een steek over. Sluit af met een halve vaste in het eerste stokje voor.(totaal 16 steken)
    Hecht af en laat een lang stuk draad eraan zitten. Rijg het door de overige steken en zet stevig vast.

    BeantwoordenVerwijderen