woensdag 19 april 2017

Haken en borduren: folklore etui (gratis patroon)

Dit project is anders dan alle andere projecten die ik tot nu toe maakte. Ik houd normaal niet zo van folklore en ook niet van primaire kleuren. Maar vorig jaar viel ik tijdens een vakantie ineens als een blok voor dit folklore-motief dat op een rok in een promotie-folder voor de regio stond. Het was een piepklein fotootje maar het viel me direct op.  

Ik bouwde het motief op de rok om in een borduurpatroon, haakte een basisetui (voor mijn inmiddels imposant gegroeide verzameling breinaalden) en ging aan het borduren. Ik deed het 2 keer over en legde het vaak weer even opzij, maar nu is hij af! En ik ben er heel blij mee!


Wat heb je nodig:
3 bollen Phildar coton 4
Haaknaald 4
Haakkatoen in de kleuren rood, groen, blauw en zwart: ik gebruikte By Claire 1  
Maasnaald/ dikke borduurnaald
Schaar
rits en stof voor de voering



Hoe maak je de etui:
De etui is gemaakt in dezelfde steek als het dekentje dat ik eerder maakte: met vasten paarsgewijs. Alleen nu niet heen en weer maar in de rondte.



Haak 86 lossen
Haak een vaste in eerste losse van de lossenketting zodat je een cirkel maakt. Zorg er hierbij voor dat  de lossen van de ketting niet gedraaid zitten. Steek de naald nogmaals in de 1e losse, haal een lus op, steek de naald in de 2e losse, haal een lus op (je hebt nu 3 lussen op je naald), haal de draad door de 3 lussen.
Steek de naald nogmaals in de 2e losse, haal een lus op, steek de naald in de 3e losse, haal een lus op, haal de draad door alle lussen.
Haak op dezelfde manier door: dus de 3e en 4e samen haken, de 4e en 5e samenhaken, 5e en 6e samen haken, etc. Eindig de toer niet maar haak door in de rondte. 

[NB: Als je de eerste toer teveel priegelen vindt, kun je ook met een normale toer van vasten starten. De tweede toer begin je dan met de vasten paarsgewijs.]



Haak in totaal 43 toeren. Eindig met een hv en hecht af.
Start op 4 toeren van de onderkant met het borduren van het patroon (zie laatste afbeelding). Ik borduurde met een dubbele draad. Knoop de eindjes steeds vast aan de binnenkant van de etui.   
Naai na het borduren van het patroon de onderkant dicht en maak, indien gewenst, afgeronde hoeken. Zie hiervoor afbeelding 4 en 5 van de speelmatrasjes die ik eerder maakte.  

Naai met de voeringstof en rits de binnen-etui en naai deze vervolgens met de hand in de buitenetui. 

Hoera voor folklore! ;-)
 

Studio Mojo, folklore, haken, etui, Gehaakt, Gratis patronen, Phildar coton 4, By Claire 1, toilettas, borduren, vasten paarsgewijs,

6 opmerkingen:

  1. Leuk om zo meerdere technieken te combineren. Het lijkt me een werkje waar je even goed je hoofd bij moet houden om het zo mooi te krijgen als jouw etui.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij vlagen was het heel leuk om te doen. Maar ik heb het ook regelmatig weggelegd... ;-) Maar altijd zo fijn als een projectje af is en zeker als het zo geslaagd is als nu! Dank je wel!

      Verwijderen
  2. Oh waaw! Dankjewel voor het motiefje!! Ik vind het schitterend!
    Niet alle motiefjes zijn even mooi, maar door de mooie kleurtjes en de witte achtergrond is deze echt geslaagd.
    Groetjes, Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook ja. Weet niet zo goed waarom ik ervoor gevallen ben maar ik blijf het mooi vinden! Misschien leefde ik in mijn vorig leven wel op het franse platteland ;-)

      Verwijderen
  3. Wauw het is echt super mooi!En het patroon van het borduren op het tasje is echt een super leuk idee! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. En het vasten-paarsgewijs leent zich echt heel erg goed voor borduren. Ga er misschien nog wel eens iets mee maken!

      Verwijderen