donderdag 1 juni 2017

Mini, midi en maxi. Eén patroon, drie hazen! (gratis patroon)

Neem je voor het maken van een patroon altijd het geadviseerde garen? Of speel je hier wel eens mee? Het levert soms zo'n leuk effect op!
Een voorbeeld? Mag ik je voorstellen aan Mini, Midi en Maxi ;-) Allemaal gemaakt van hetzelfde patroon met extra lange oren, maar drie hele verschillende hazen. Mini is klein, zacht en schattig en is ongeveer 25cm. Midi is stoer, mosterdgeel en meet ongeveer 35cm. En Maxi is sneeuwwit, lekker groot (ongeveer 60cm) en een echte knuffelhaas.   
Welke vind jij het leukste? Of wil je ze alle drie maken? Het kan! Ik heb mijn patroon voor je opgeschreven.
Veel plezier ermee!

Blog, Crochet, Drops Alpaca, Gehaakt, Gratis haakpatronen, Gratis patronen, haas, haken, hazen, knuffel, rico Essentials big, Sostrene Grene, Studio Mojo,


Dit heb je nodig:


Mini: 50 gram Drops Alpaca mix (618) en haaknaald 2,5

Midi: 100 gram Wool Blend van Sostrene Grene en haaknaald 4,5

Maxi: 200 gram Rico Essentials Big en haaknaald 7

Of een ander experiment natuurlijk! ;-)
Vulling

Borduurnaald


Restje borduurgaren of haakkatoen
Schaar



Het patroon:
Poten
Begin met een magische ring
Toer 1: 6v in de ring
Toer 2: 2v in elke v (12)
Toer 3 t/m 21: 12v
 
Hecht af en haak op dezelfde manier nog een poot maar hecht deze niet af. Vanaf hier ga je de twee poten aan elkaar haken en haak je het lijf.
 
Lijf
Toer 1: Leg de poten met de openingen naar boven naast elkaar en haak een vaste in elke vaste (12v in totaal) van de poot die je als eerste maakte (dus de poot die je afhechtte). Haak daarna een v in elke vaste van de tweede poot (ook 12v). Je hebt nu dus een toer van in totaal 24v.   
Toer 2 t/m 6: 24v
Vul de poten en het eerste deel van het lijf op.
 
Toer 7: *6v, 2v samen*, herhaal *tot* nog 2 keer (21)
Toer 8 t/m 10: 21v
Toer 11: *5v, 2v samen*, herhaal *tot* nog 2 keer (18)
Toer 12 t/m 14: 18v
Toer 15: *4v, 2v samen*, herhaal *tot* nog 2 keer (15)
Toer 16 en 17: 15v
Vul het lijfje verder op
Toer 18: *3v, 2v samen*, herhaal *tot* nog 2 keer (12)
 
Vanaf hier ga je weer meerderen voor de kop.
Toer 19: *1v, 2v in volgende v*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (18)
Toer 20: *2v, 2v in volgende v*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (24)
Toer 21: *3v, 2v in volgende v*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (30)
Toer 22 t/m 31: 30v
 
Oren
Vouw de kop plat. De middelste 3 steken voor en achter (tussen de oren) haak je niet. De 12 steken links en 12 steken rechts zijn voor de oren. Haak naar de laatste steek vóór de 3 niet te haken steken toe. 
 
Toer 1: Sla 18 steken (dit zijn de 12 steken van het andere oor en elk van de 3 steken voor en achter) over en haak 12v
Toer 2 t/m 10: 12v
Vul het oor op
Toer 11: haak steeds 2v samen (6)
Hecht af, haal de draad door de steken van de bovenste toer, trek aan en naai vast
 
Houd de haas rechtop vast met het eerste oor rechts en het gat links.
Hecht de draad aan in de 4e steek links van het eerste oor, met een draad van 20 cm (deze gebruik je later om de niet gehaakte steken tussen de oren mee dicht te naaien)

Toer 1: haak 12 v, sla 18 steken over (dit zijn de steken van het eerste oor en elk van de 3 steken voor en achter) en haak 12v

Toer 2 t/m 10: 12v

Vul het oor op

Toer 11: haak steeds 2v samen (6)
Hecht af, haal de draad door de steken van de bovenste toer, trek aan, naai vast en werk weg
 
Armen
Maak een magische ring

Toer 1: 6v in de ring

Toer 2: *1v, 2v in volgende v*, *tot* tot het einde van de toer (9)

Toer 3 t/m 23: 9v

Vul alleen de hand licht op
Hecht af en haak op dezelfde manier nog een arm. 
 
Vul de kop verder op. Naai het gat tussen de oren dicht. Werk de draden weg. Borduur de neus en de ogen op de kop. Naai de armen vast. 






Blog, Crochet, Drops Alpaca, Gehaakt, Gratis haakpatronen, Gratis patronen, haas, haken, hazen, knuffel, rico Essentials big, Sostrene Grene, Studio Mojo,


Blog, Crochet, Drops Alpaca, Gehaakt, Gratis haakpatronen, Gratis patronen, haas, haken, hazen, knuffel, rico Essentials big, Sostrene Grene, Studio Mojo,







9 opmerkingen:

  1. Wat is het zo samen een grappig stel. Echt leuk om een beestje groter te maken alleen door ander garen te kiezen. Bedankt voor het leuke patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je leuke bericht weer! Fijn weekend nog!

      Verwijderen
  2. Wat leuk om dat effect van de verschillende garens te zien. Bedankt voor het patroon.
    Groetjes Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik vond het resultaat ook wel heel grappig om te zien. Dank voor je bericht!!

      Verwijderen
  3. Wat leuk om te zien wat het effect is van verschillende soorten garens. En wat een schattige foto van de 3 haasjes. Bedankt voor het delen!
    Groet, Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk patroon. Ik ga het binnenkort op mijn Facebook pagina delen én uiteraard zelf een haasje haken :-)
    Groetjes van Yvonne
    (madebyvon)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Yvonne,
      Dank je wel voor je bericht en tof om te horen dat je een haasje gaat maken en delen! Ik houd je pagina in de gaten!
      Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen
  5. Ahh wat super leuk, ik ga deze zeker binnenkort een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En ik vind het inderdaad ook nog steeds een leuk setje!

      Verwijderen