donderdag 20 oktober 2016

Paarse Poes (gratis patroon)

Ik ben er weer ingestonken en ben weer gestart met een paar grote haak en brei projecten. Heel leuk. Maar ik heb me natuurlijk weer vergist in de tijdsinvestering!! 
Zo startte ik bijvoorbeeld met een hele mooie sjaal en ben ik, nu het begin is gemaakt, eens gaan rekenen:
uit 1 bol brei ik 60 naalden. Het patroon zegt 10 bollen. En ik brei ongeveer 8 naalden per uur (ik brei duidelijk niet zo snel). Als ik 2 avonden per week 2 uur brei, doe ik er bijna 20 weken over... Dus ergens begin maart, als het voorjaar begint, is de sjaal klaar... Hihi... Voor de lezers die mij niet kennen... ik ben blond!! 

Een klein projectje tussendoor met snel resultaat is dus als afwisseling wel even prettig. Het werd een poes. Een paarse poes. Een krokodil leek me te ingewikkeld ;-) Met een eigenwijs kontje en een te grote strik. Niet omdat het moet, maar omdat het kan ;-)   
Hier volgt het gratis patroon.


 
Dit heb je nodig:
Haakkatoen in de kleuren paars (ongeveer 25gr), zwart, wit en blauw (restjes)
Haaknaald 3
Vulling
Borduurnaald
Schaar

Het patroon:
Poten
Begin met paars met een magische ring
Toer 1: 6v in de ring
Toer 2: 2v in elke v (12)
Toer 3: 2v in elke 4e v (15)
Toer 4 t/m 7: 15v
Toer 8: elke 4e en 5e v samen (12)
Toer 9 t/m 16: 12v
Hecht af en haak op dezelfde manier nog een poot maar hecht deze niet af. Vanaf hier ga je de twee poten aan elkaar haken en haak je het lijf.
 
Lijf
Leg de poten met de openingen naar boven naast elkaar en haak een vaste in elke vaste (12v in totaal) van de poot die je als eerste maakte (dus de poot die je afhechtte). Haak daarna een v in elke vaste van de tweede poot (ook 12v). Je hebt nu dus een toer van in totaal 24v.   
Toer 1: 2v in elke 4e v (30)
Toer 2: *2v, 2v in de volgende v, 2v*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (36)
Toer 3: 2v in elk 6e v (42)
Toer 4 t/m 6: 42v
Toer 7: elke 6e en 7e v samen (36)
Toer 8: 36v
Toer 9: *2v, 2v samen, 2v*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (30)
Toer 10 t/m 13: 30v
Toer 11: elke 4e en 5e v samen (24)
Toer 12: 24v
Toer 13: *1v, 2v samen, 1v*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (18)
Toer 14: 18v
Vul de poten en het lijf op
Toer 15: elke 2e en 3e v samen (12)
Toer 16: steeds 2v samen (6)
Toer 18: 2v in elke v (12)
Toer 19: 2v in elke 2e v (18)
Toer 20: *1v, 2v in volgende v, 1v*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (24)
Toer 21: 2v in elke 4e v (30)
Toer 22: *2v, 2v in volgende v, 2v*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (36)
Toer 23: 2v in elke 6e v (42)
Toer 24 t/m 26: 42v
Toer 27: elke 6e en 7e v samen (36)
Toer 28: 36v
Toer 29: *2v, 2v samen, 2v*, herhaal *tot* tot het einde van de toer (30)
Toer 30 t/m 33: 30v
 
Oren
Als het goed is kom je bij de laatste steek van toer 33 middenvoor bij de kop uit. Als dit niet het geval is, haak dan een aantal steken zodat je met je laatste steek middenvoor eindigt.
Toer 1: Sla 15 steken over en haak 15 vasten
Toer 2: 2v samen, 11v, 2v samen (13)
Toer 3: 2v samen, 9v, 2v samen (11)
Toer 4: 2v samen, 7v, 2v samen (9)
Toer 5: 2v samen, 5v, 2v samen (7)
Toer 6: 2v samen, 3v, 2v samen (5)
Hecht af, haal de draad door de steken van de bovenste toer, trek aan en naai vast
Vul het eerste oor en de kop
Houd de poes rechtop vast met het eerste oor rechts en het gat links
Hecht de draad in de eerste steek links van het eerste oor aan
Toer 1: 15v
Toer 2: 2v samen, 11v, 2v samen (13)
Toer 3: 2v samen, 9v, 2v samen (11)
Toer 4: 2v samen, 7v, 2v samen (9)
Vul het oor op
Toer 5: 2v samen, 5v, 2v samen (7)
Toer 6: 2v samen, 3v, 2v samen (5)
Hecht af, haal de draad door de steken van de bovenste toer, trek aan, naai vast en werk weg
 
Armen
Maak met paars een magische ring
Toer 1: 6v in de ring
Toer 2: 2v in elke v (12)
Toer 3 en 4: 12v
Toer 5: elke 3e en 4e v samen (9)
Toer 6 t/m 15: 9v
Vul de hand licht op
Haak de bovenzijde dicht met 4v
Hecht af en haak op dezelfde manier nog een arm. 
 
Strik
Haak met blauw 6 lossen
Toer 1: sla de eerste losse over en haak in de overige lossen elk een v (5). Haak een keerlosse (kl)
Toer 2:  2v in 1e v, 3v, 2v in laatste v, kl (7)
Toer 3 t/m 12: 7v, kl 
Toer 13: 2v samen, 3v, 2v samen, kl (5)
Toer 14: 2v samen, 1v, 2v samen, kl (3)
Toer 15: 2v in 1e v, 1v, 2v in laatste v, kl (5)
Toer 16: 2v in 1e v, 3v, 2v in laatste v, kl (7)
Toer 17 t/m 26: 7v, kl 
Toer 27: 2v samen, 3v, 2v samen, kl (5)
Toer 28: 2v samen, 1v, 2v samen (3)
Hecht af met een lange draad van ongeveer 40 cm
Naai de steken van toer 1 en toer 28 aan elkaar zodat je een strik vormt. Wind de lange draad van het afhechten om het midden van de strik totdat je 15 cm over hebt. Bind de strik met de aan- en afhechtdraad om de nek van de poes en werk de draden weg.
Borduur de neus, de mond en de ogen op de kop. Naai de armen vast. 

En houd je van nóg meer feest: maak dan van een restje tule en een elastiekje een tutu. Veel plezier weer!

En hier nog een sneakpreview van mijn sjaal in wording... Het kost even wat uurtjes maar dan heb je wel wat. Toch?!

 

6 opmerkingen:

  1. De sjaal wordt prachtig en I love de gehaakte kat!
    By the way, blond of niet, dat zou mij ook overkomen hoor ;-) Hihi!
    Veel breiplezier nog,
    Sigrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank! En ik overwoog nog even om mijn haar te verven maar dat heeft dus zo te horen ook geen nut ;-) Haha..
    PS: ik zag je ugly duckling became a swan-deken. Super mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe lief :-)! Oh dat heb ik altijd, denk daar op voorhand veel te weinig over na ;-)! En ik ben een brunette ;-)! haha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha... Dank voor je bericht! En ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit overkomt ;-)

      Verwijderen
  4. Leuk , dit patroontje van de poes!
    Ik zou je blog willen gaan volgen met blogger, maar vind het gadget niet terug, zodat ik je blog in mijn leeslijst terug kan vinden,
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En het was even zoeken en proberen maar het is gelukt om de banner van Bloglovin' toe te voegen. Ik hoop dat het zo lukt want ik vind het natuurlijk super als je me gaat volgen! Groetjes,
      Saskia

      Verwijderen